Afhaalpunten

In september genoot ik een weekje van een heerlijke vakantie aan de Zeeuwse kust. Heerlijk om even uit te waaien, maar ook tijdens mijn vakanties kijk ik altijd graag naar de winkels in de omgeving, de lokale retailer of bijvoorbeeld de bijzondere locaties.
 

Zo fietste ik van Cadzand naar Knokke. Tijdens deze fietstocht kwam ik langs een boerenbedrijfje met een bord – vers van het land-  in de tuin. Direct was ik nieuwsgierig en besloot ik even te gaan kijken.

Deze foto geeft weer wat ik vond. Een prachtig afhaalpunt, midden in de weilanden van Zeeuws Vlaanderen.  Deze boer combineert al dan niet bewust twee trends in de huidige markt, het afhaalpunt en vers voedsel rechtstreeks bij de boer vandaan.

Afhaalpunten zijn een groeiende trend binnen de retail.

Denk hierbij aan #Bol.com die afhaalpunten in Albert Heijn heeft.  Ook #Wehkamp is hierin actief, ooit klein begonnen  http://www.wehkampreporter.nl/eerste-dhl-parcelstation-in-zwolle-in-gebruik-genomen/, maar inmiddels hebben ze met DHL meer dan 1100 afhaalpunten in Nederland. En vorige week kwam start Bruna met een pilot http://franchiseplus.nl/nieuws/Nieuw-retail-concept:-De-Buren-van-Bruna.html

Het voordeel voor de klant is groot. Ik ben vast niet de enige die met enige regelmaat achter een bezorgbusje stil staat in een woonwijk, op weg naar huis. Gemak is wel een vereiste voor de klant. Het briefje in de brievenbus ‘helaas wij hebben u gemist’ verruilt de consument graag voor het gemak van een afhaalpunt in combinatie met de overige boodschappen. Echt omrijden lijkt men er niet voor te willen doen.  Ik moet zeggen dat ik nog geen gebruik heb gemaakt van deze service. Mijn afhaalpunt is mijn behulpzame buurman.

 

Ook qua voedsel rechtstreeks bij de boer vandaan ben ik geen trendsetter. Mijn collega begint deze week met HelloFresh, ik wacht zijn reactie even af. Zelf kijk ik actief bij www.uitdegrond.nl, maar tot een bestelling is het nog niet gekomen. Ik merk dat ik het contact met de winkelier toch nog te belangrijk vind. Ondanks dat ik net naar een dorp verhuisd ben heb ik toch ook hier al mijn lokale slager, visboer en turkse supermarkt gevonden. Ik kan hen nog niet omruilen voor internetinitiatieven.

En ik realiseer me dat ik hiermee hopeloos ouderwets ben.  http://www.marketingfacts.nl/berichten/2015-het-jaar-van-de-doorbraak-van-de-online-levensmiddelmarkt.
 

Ik ben benieuwd tegen welke verrassende winkel ik binnenkort weer aanloop. En ik zal zeker weer een blog over schrijven. Rosalie van Rijk

Voor reacties kunt u contact opnemen met mij via rosalievanrijK@retailrijk.nl

 

p.s. Overigens is het afhaalpunt juridisch ook nog wel een interessant thema. Een bloemlezing hierover kwam ik ook tegen http://www.banning.nl/docs/Het%20afhaalpunt%20-%20TvHB%202014,%204.pdf.



Alle artikelen

Inloggen ondernemers

User name *
Password *